آیا شما یک مدیر برند با تجربه ی کافی در حوزه مدیریت برند هستید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، برای استحکام و توسعه برند، چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟ آیا فعالیت های برندینگ شرکت شما در گذر زمان بر پایه هسته مرکزی و هویت برند و به طور یکپارچه اجرا شده؟ در طول سال هایی که از عمر برندتان می گذرد، بر ثبات و یکپارچگی چه المان هایی از برند در تهیه و اجرای کمپین های بازاریابی مختلف، تاکید داشته اید؟…
اگر شما یک مدیر برند با تجربه باشید، مطمئنا پاسختان به سوالات بالا، المانهای اصلی لحاظ شده در برند بوک یا همان کتابچه برند است،که می توانند در طی سالیان عمر یک برند به تداوم، استقرار و یکپارچگی هویت برند کمک کنند.
وقتی از یک برند به یادماندنی حرف می زنیم منظورمان یکپارچگی و انسجام آن برند است. چه بسته بندی، چه تیزر تبلیغاتی و چه بیلبورد این برندهای به یادماندنی، از چند فرسخی قابل تشخیص هستند! بهترین برندها برای همیشه در ذهن ما هک می شوند زیرا همواره با یک لوگو، فونت، رنگ و تصاویر یکسان و متحد در همه جا حضور دارند. پس می توان گفت که نقطه شروع توسعه یک برند به یادماندنی و قوی، تهیه برند بوک (Brand Book ) است.
برندبوک یک راهنمای کامل در مورد هویت برند است که کلیه استانداردها و جزییات مربوط به برند را پوشش می دهد. برند بوک معمولا با توضیح ماموریت و ارزش های کلیدی برند آغاز شده و در ادامه به کلیه جنبه های هویت بصری مثل لوگو، رنگ ها، تایپوگرافی و … می پردازد. برند بوک در واقع DNA برند و کتاب مقدس کسب و کار شماست!
برندبوک با نام های دیگری نیز درمیان مدیران شناخته می شود از آن جمله می توان به راهنمای برند (Brand Guide)، دفترچه راهنمای برند (Brand Manual)، دفترچه هویت برند (Brand Identity Book)، راهنمای هویت بصری (Visual Identity Guidelines) و راهنمای استایل (Style Guide) اشاره کرد.
هیچ الزامی برای جامع و کامل بودن برند بوک و پوشش دادن کلیه استانداردهای مربوط به برند به صورت یکجا در یک کتابچه وجود ندارد.
سرفصل های مورد بررسی در هر برند بوک با توجه به هدف از تهیه آن متفاوت است، به عنوان مثال ممکن است برند الف بر راهنمای هویت بصری برند تمرکز کند و برند ب به استانداردهای ارتباطی برند توجه ویژه داشته باشد، البته توصیه ما این است که همه این اطلاعات را به شکل یکپارچه و یک جا در یک برند بوک جامع تهیه کنید تا کارکنان از همان ابتدا با کلیه ابعاد برند از ارزش های اصلی برند گرفته تا زبان مورد استفاده برند و یا استانداردهای طراحی که باید رعایت کنند، آشنا شوند.